Klachtenreglement
Contact medewerker/leidinggevende
Wij doen bij Stichting KIO onze uiterste best om de beste zorg te leveren aan onze cliënten. Mocht u desondanks klachten hebben over de zorg, dan raden wij aan u om deze eerst bespreekbaar te maken met de medewerker en/of diens leidinggevende.
De onafhankelijk klachtenfunctionaris van Zorgbelang Brabant|Zeeland ondersteunt bij onvrede of klachten. Een onafhankelijk opererende klachtenfunctionaris bemiddelt op effectieve wijze bij klachten tussen zorgverlener en cliënt. Hij draagt bij aan het herstel van de relatie en het vertrouwen. Door in gesprek te gaan zonder oordeel zorgt de klachtenfunctionaris voor openheid en draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg. De inzet van een klachtenfunctionaris leidt in veel gevallen tot een oplossing en voorkomt daarmee verdere escalatie.
De klachtenfunctionaris van Zorgbelang Brabant|Zeeland is bereikbaar via:
Email: klachtenfunctionaris@zorgbelang-brabant.nl of
Tel: 013- 203 200
Klachtencommissie
Indien de bovenstaande stappen niet het gewenste resultaat opleveren is ook mogelijk om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Stichting KIO is aangesloten Bij de klachtencommissie Zeeland van Via-zorg. Voor meer informatie over hoe een klacht bij deze commissie ingediend kan worden en hoe deze wordt afgehandeld verwijzen wij u graag door naar de website van Via-zorg (https://viazorg.nl/klachtencommissie).
Landelijke geschillencommissie
Als u na afhandeling van de klacht door de klachtencommissie Zeeland nog niet tevreden bent met de uitslag, dan kunt u naar de landelijke geschillencommissie. Meer informatie hierover kunt u vinden op: www.degeschillencomissie.nl
Wet Zorg en Dwang
Esther Bijlefeld is de cliëntvertrouwenspersoon voor de Wet Zorg en Dwang bij stichting KIO.
De Wet Zorg en Dwang regelt de rechten van mensen met een psychogeriatrische aandoening (bijvoorbeeld dementie) en mensen met een verstandelijke beperking die zorg krijgen waar ze het niet mee eens zijn. Dat wordt ook wel “onvrijwillige zorg” genoemd en kan gaan over uiteenlopende onderwerpen, zoals geen alcohol mogen drinken, het plaatsen van een bedhek, geen eigen keuzes mogen maken of het op slot draaien van uw (kleding)kast. Heb jij of je vertegenwoordiger een vraag, klacht of probleem over onvrijwillige zorg en kunt je hiermee niet bij de zorg, de cliëntenraad of de klachtenfunctionaris terecht? Dan kun je contact opnemen.
meer info ook via; www.clientenvertrouwenspersoonwzd.nl.
06 – 21 90 76 87 of via email: e.bijlefeld@hetlsr.nl