Opening nieuwe woning Hoefbladstraat Heinkenszand

Jens gaat voorop tijdens de ‘lawaai-verhuizing’. Hij heeft groot gelijk, want hij maakt met zijn pannendeksels ook het meeste geluid. © Johan van der Heijden
Lawaaioptocht naar nieuwe woning: ‘Deze kinderen horen gewoon thuis in een wijk’

HEINKENSZAND – Een djembé, triangels of gewoon een set pannendeksels: de kinderen van KIO in Heinkenszand hadden bijna letterlijk alles uit de kast gehaald. Ze gingen verhuizen, en dat mocht de buurt weten.

Martijn de Koning 10-03-22, 21:57
Negen kinderen die wonen bij KIO trokken donderdagmiddag in een gloednieuwe woning in de wijk Over de Dijk in de Hoefbladstraat in Heinkenszand. Dat was niet ver van hun oude huis aan de Sleutelbloemstraat, dus de ‘verhuizing’ kon te voet, samen met vaders, moeders, opa’s en oma’s. En dat ging gepaard met veel lawaai.

Ook een woning in ‘s-Heerenhoek
KIO is een zorgorganisatie voor mensen met een beperking. De stichting biedt onder meer dagbesteding en begeleid wonen aan. De woning in Heinkenszand is niet de enige nieuwe stek van de stichting: over een paar maanden opent KIO ook een woonlocatie in de oude dokterswoning aan de Werrilaan in ‘s-Heerenhoek.

We gaan deze kinderen toch niet wegstoppen?

Mary Korten, Directeur KIO
Tegen de komst van de zorgwoning in Heinkenszand was wel wat bezwaar uit de buurt. Buren stapten zelfs naar de rechter om de bouw tegen te houden. De woning ziet er vanbuiten heel ‘normaal’ uit en staat gewoon tussen andere huizen. Logisch, vindt KIO-directeur Mary Korten. ,,We gaan deze kinderen toch niet wegstoppen? Hier voelen ze zich thuis, horen ze erbij.”

Omwonenden zijn onder meer bang voor verkeersoverlast. ,,Tja”, zegt Korten ,,Er staat inderdaad wel eens een auto voor een huis in de buurt. Maar het gaat om openbare parkeerplekken. En volgens mij is er in de wijk parkeergelegenheid genoeg.” KIO heeft meer woonlocaties in de buurt. ,,Daar krijgen we verder nooit klachten over”, zegt Korten.

Maar goed, genoeg teruggekeken. Nu eerst een feestje. ,,En we gaan snel een rondje doen door de buurt. Ons even netjes voorstellen.”