Samenwerken in jeugdhulp moet zorgen voor minder stress en gedoe bij ouders

‘s-Heer Abtskerke – Minder stress en gedoe voor de ouders en betere zorg voor de kinderen. Dat is in het kort het doel van Tij, een nieuw Zeeuws samenwerkingsverband in de jeugdhulp.

In Tij hebben zes kleinschalige zorgaanbieders en organisaties voor psychische hulp  zich verenigd. ,,We hebben gezocht naar partijen die bij elkaar passen”, vertellen Frank van Beek van Prokino en Mary Korten van stichting KIO.

De meerwaarde van de samenwerking zit vooral in het ontzorgen van de ouders of verzorgers. Als blijkt dat hun kind meer hulp nodig heeft of beter naar een opvang kan hoeven ze niet meer zelf alles te regelen. Binnen Tij wordt gekeken wat de beste plek is. Omgekeerd is het ook prettiger voor de kinderen. Die hoeven niet iedere keer opnieuw hun hele verhaal te vertellen omdat alles (met toestemming) overgedragen wordt.

In Tij werken Prokino, stichting KIO, Jipp, Juutsom, De Kreek en Triade samen. Tij is een samenwerking, geen fusie. ,,De organisaties blijven zelfstandig”, zegt Korten. ,,Iemand kan gewoon nog bij ons aankloppen.”

Bron PZC: https://www.pzc.nl/bevelanden/samenwerken-in-jeugdhulp-moet-zorgen-voor-minder-stress-en-gedoe-bij-ouders~a6c86aab/